Videossa moottorin yläpuolella on venttiilikoneisto josta löytyy mm. imu ja pako venttiilit, nokka-akseli jossa on muotoiltuja "nokkia" jotka painavat venttiileitä alaspäin oikeaan aikaan. Ventiilen alapuolella on sylinteri jossa on 4 eri sylinteriputkea jossa männät liikkuvat edestakaisin eri tahdeilla kuten imutahti, puristustahti, työtahti, pakotahti. Imuventtiilin auetessa ja männän alas mentäessä sylinteriin virtaa ilmaa ja polttoainesuuttimesta polttoainetta suoraan sylinteriin jonka jälkeen imuventtiili sulkeutuu ja vuorossa on puristustahti joka puristaa polttoaineilmaseoksen noin 18 tai jopa 24 kertaisesti pienempään tilaan jolloin syntyy kova paine ja lämpöä joka saa dieselin syttymään. Deselilmaseoksen syttyessä syntyy vielä kovempi paine joka työntää mäntää alaspäin joka on kytketty kampiakseliin kiertokangen avulla ja saa kampiakselin pyörähtämään, tätä kutsutaan työtahdiksi. Seuraavaksi mäntä palaa takaisin ja samalla aukeaa pakoventtili jonka kautta palanut polttoaineseos työntyy pakosarjan kautta pihalle.
Kampiakselin päähän kiinnitetystä vauhtipyörästä johdetaan pyörimisenergia hihnan/ketjun avulla nokka-akselille jonka päässä on myös hihnapyörä. Nokka-akseli pyörittää venttiilikkoneistoa. Nokka-akselin hihnapyörä on tarkalleen puolet pienempi kuin kampiakselin hihnapyörä. Näin saadaan venttiileille oikea ajoitus. 4 eri sylinteriputkessa tapahtuu eri tahdit samanaikaisesti.
1. imutahti
2. puristustahti
3. pakotahti
4. työtahti
Tahtien järjestys on 1 3 4 2. Ohessa tarkempi kuvaus kuinka dieselmoottori toimii (animoituna).
Tämä olikin mielenkiintoinen kirjoitus. Meillä on diesel auto, mutta ei ole siitä itse käytöstä ollut niinkään tietoa. Sen tiedän, että se diesel pumppu pitäisi kuulemma vaihtaa. Toivottavasti ei ole kova työ. https://dieselosa.fi/dieselkorjaamo/
VastaaPoista