tiistai 19. huhtikuuta 2016

Lyhenteet

1. ABS (antilock braking system)

Abs järjestelmä estää pyörien lukkiutumisen jarruttaessa ja sillä tavoin parantaa auton käsiteltävyyttä jarru pohjassa. Järjestelmään kuuluu pyörien nopeuden tunnistimet, ohjainlaite ja abs boksi .
Jokaisella pyörällä on oma anturi joka mittaa renkaan pyörintänopeutta. Jos pyörä lukkiutuu jarrutuksessa anturi lähettää samantein signaalin boksille joka taas vähentää kyseisen renkaan jarrupainetta.



ABS-Yksikkö


Keskiön osa mistä anturi mittaa pyörän nopeuden


2.ESP (Electronic stability program)

Suomeksi tämä tunnetaan nimellä ajonhallintajärjestelmä.
ESP:n tarkoitus on pyrkiä korjaamaan ajovirheitä esimerkiksi yliohjautumista.
EsP käyttää hyväkseen abs järjestelmää.Järjestelmä pyrkii ohjaamaan auton sinne minne ratista on käännetty joko jarruttamalla pyöriä tai säätämällä moottorin kierrosnopeutta.


ESP- nappi mistä saa kytkettyä sen päälle/pois päältä.

3.MSR (engine drag torque control)

MSR estää pyörien lokkiutumisen moottorijarrutuksen aikana liukkaalla kelillä. MSR toimii käytännössä samallalailla kuin abs mutta moottorijarrutuksessa.

4. BAS/EBA (emergency brake assist)

BAS on tehty lisäämään jarrutehoa hätäjarrutuksessa. BAS kuuluu ohjainyksikkö sekä jarrupolkimen liikettä seuraava tunnistin. Tunnistin on tehty tunnistamaan nopea jarrupolkimen pohjaan laitto. Kun kuljettaja painaa nopeasti jarrupolkimen pohjaan järjestelmä aktivoituu ja lisää jarrutehoa.

5.EBD (electronic brake force distribution)

EBD jakaa jarruvoiman joka renkaalle erikseen pidon, kuormituksen ja nopeuden seurauksena.
EBD järjestelmä toimii aina abs järjestelmän kanssa yhteistyössä käyttäen hyväksi abs yksikköä ja muita abs järjestelmän komponentteja.

6. ASR (anti slip regulator)

ASR on luistonesto joka käyttää hyväkseen pyörintänopeuden tunnistimia. ASR toimii jarruttamalla tai vähentämällä tehoa sutivalle pyörälle ja lisäämällä tehoa pitävälle renkaalle. Se on siis suunniteltu estämään pyörien sutimista esim liikkeelle lähdössä ja kaarteissa.

7.ABD (automatic brake distribution)

ABD on käytännössä sama asia kuin asr mutta se ei käytä moottoria hyödykseen vaan ainoastaan jarruttamalla sutivaa pyörää. ABD saa myös tietoonsa sutimisen antureilta.

8.DSTC (dynamic stability and traction control)

DSTC on täysin sama asia kuin esp mutta se on volvon itse kehittämä versio siitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti